Műszakvezető tréning, művezetői tréning 1. napi tematika
Műszakvezetői, művezetői, csoportvezető tréning 1. napi tematika:
A tematika előtt egy rövid előszó gyanánt: Drámai átalakulás zajlik a munkaerő-piacon. Azt hinnénk, hogy a XXI. század harmadik évtizedében, futurisztikus cégeknél műszakot vezetni, olyan mint egy tudományos-fantasztikus film. Hát nem. Egy céges tréningünkön egy kolléga az emberei motiváltsága kapcsán megjegyezte - idézünk - "ma a 'gyerek' (értsd betanított munkás, megj. tőlünk) munkaidőben is állandóan a telefonját nyomogatja". "Koncentrálni képtelenek". Az eredményes LEAN-vezetés mellett a szakmailag gyakran felkészületlen és nem mindig extrém szorgalmas (hogy finomak legyünk) kollégák vezetésére is fel kell készíteni a műszakvezetőket, művezetőket, termelésirányítókat.
Műszakvezető, művezetői tréning tematika (1. nap)
Bevezetés, a képzési igények pontosítása, assessment center
- Bemutatkozás, ki miben szeretne fejlődni, készségszint-felmérés
- A műszakvezető, a művezető, supervisor feladatai
- Mit kell csinálnia a frontvonalbeli vezetőnek
Tervezés, mások munkájának megszervezése. Hogyan adja át, hogyan vegye át a műszako(ka)t? Részletekbe menően gyakoroljuk, eljátsszuk.
A tréning résztvevőjének fel kell készülnie, és meg kell tartania a műszakkezdő értekezletet. Ez számos konfliktuskezelési, kommunikációs, problémamegoldás facilitálási készséget igényel. Ki kell állnia az emberek elé, az ő nyelvükön, nagyon érthetően kell kifejeznie magát. Az elvárásokat, az elismerést és köszönetet ki kell mondania.
- Felkészülés a műszak átadására vagy átvételére. Még be sem léptél a gyárba, de felkészülünk, hogy tudjuk, hogy mit és pontosan milyen szavakkal fogunk mondani, ha az előző műszak.....
- Hogyan készülj fel, a felkészülés lépésről lépésről
- Felkészültünk, megérkezünk, átöltözünk, mit és hogyan kell kérdezni az előző műszaktól, mit és hogyan kérdezz, amikor a termelési vezető új projektet indít?
- Hogyan hívjuk a műszakkezdő értekezletre a kollégákat?
- A késések kezelése, a pontosságkultúra kialakításának módjai
- A műszakkezdő stand up / blitz értekezlet gyakorlása minden részletre kiterjedően. Hova álljanak az embereid, hova állj te? Mit mondj, hogyan és mikor mondj, mire figyelj, hogyan figyelj, hogyan üdvözöld az embereket? A testbeszédig minden részletet átveszünk és gyakorolsz, benne azt is, hogy hogyan lelkesítsd a kollégákat és hogyan kezeld az akadékoskodókat.
- Gyakorlod a kérdések megválaszolását
- Gyakorlod a műszakkezdő értekezlet lezárását
A Lean-t, Six Sigmát használó cégeknél az operatív vezetőnek képesnek kell lennie a vizuális menedzsment eszközeinek használatára. Vezetni, a kollégák előtt ki kell tölteni vagy ki kell töltetni a vizuális menedzsment tábláit (vagy a vetített excel táblák sorait). Megtanítunk a vizuális menedzsment minden csínjára-bínjára.
- A vizuális menedzsment és haszna
- A vizuális menedzsment eszközei
- A vizuális menedzsment eszközök használata, benne az SQDCP-tábla kitöltése a gyakorlatban
- Ki töltse ki? Közben mit, miért és hogyan mond a műszakvezető vagy művezető?
- Heat map, feltételes formázás az excelben
- Problémamegoldás és probléma-megoldatás
A problémák megoldatásának gyakorlása (nem a probléma megoldásának, hanem - ezért a műveltető szerkezet - a problémák megoldatásának gyakorlása). - A problémamegoldás facilitálása.
- A vezető, mint facilitátor, mit tesz, mit kérdez, hogy kérdez, mit nem csinál.
- Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás
A műszakvezetéshez, művezetéshez szükséges kompetenciák fejlesztése:
Önismeret, én-tudatosság
- Önismeret nélkül ugyanazok a történetek ismétlődnek az életünkben. És ha ezek nem jók, akkor a résztvevő vagy maga megy, vagy elküldik a munkahelyéről. És a következő munkahelyen ugyanaz történik, majd ismét és ismét. Látszólag úgy lehet váltogatni a munkahelyet, mint a zoknit, de nem. Ha mindig ugyanabba a folyóba lépünk, ha engedünk a személyiség diktálta ("rossz") megszokásnak nagy árat fizetünk. Óriási a stressz. Sőt, a vergődésnek van számtalan személyiségromboló hatása, egy-egy munkahely egyre rövidebb ideig fogad be.
- De ennyire ne szaladjunk előre, már a műszakkezdő értekezleten megmutatkozik személyiségünk minden előnye, erénye és az is, hogy az adott személyiségtípusnak mik a kevésbé erős tulajdonságai. Tudatosítjuk, hogy tudj rá "gyúrni", tudj rá figyelni, fel tudj készülni. Ehhez minden résztvevő azonosítja saját személyiségtípusát, erősségeit és személyiségének odafigyelést igénylő részeit.
- Én-tudatosság, cselekvésünk és pótcselekvéseink, időgazdálkodásunk, halogatásaink, struccpolitikánk, konfliktusaink megértése
A műszakvezetéshez, művezetéshez szükséges kompetenciák fejlesztése:
Az önbizalom fejlesztése, a karizmatikus vezető
- Negatív érzelmeink kezelése, a lelki állóképesség erősítésének négy konkrét módszere és a módszer gyakorlása, tréningje
- Könnyű azt mondani, hogy "nem számít mások mit gondolnak". Fejben ez remekül működik, de HOGYAN csináld meg, hogyan ne ébredj erre éjszaka - ha egyáltalán el tudsz aludni?
- Hogyan csökkentsd a kortizont és növeld a tesztoszteront
- A magabiztosság metakommunikációja
- A Vanessa-féle átkeretezési technika
A műszakvezetéshez, művezetéshez szükséges kompetenciák fejlesztése:
Érzelmi önmenedzsment
- Érzelmi szótár
- Alapérzelmeink
- "Triggers"
- Hogyan ne guruljon el a gyógyszer - avagy, hogyan szelídítsük meg az amygdalát, pláne ha a prefrontális kortexbe még be sem jutott a teljes infó
A műszakvezetéshez, művezetéshez szükséges kompetenciák fejlesztése:
Társas tudatosság és kapcsolatépítés
- Asszertív kommunikáció
- EHS-kommunikáció (EHS = Environment, Health, Safety) kommunikáció
- a környezetvédelmi, egészségvédelmi, munkavédelmi kommunikáció, a szabályok betartatása
- a biztonságos munkavégzés önkéntes követtetése, az önkéntes kooperáció elérése, a bevonó kommunikáció
- a biztonsági kultúrához történő hozzájárulás
- változásmenedzsment, változtatás, változásvezetés
- Kapcsolatépítés a beosztottakkal, a művezető főnökével, a karbantartással, a belső ügyfelekkel, a minőségbiztosítással, a raktárral, együttműködés a logisztikával, minőségbiztosítással, technológiával / mérnökséggel, benne
- Rapport (összhang) kialakítása
- Pozitív érzelmi "fertőzés" gyakorlása
- Hogyan beszélgess a kollégákkal
- Testre szabott kommunikáció a más személyiségtípusokkal
- Én-közlések
- Verbális karate helyett verbális aikido
- Hogyan adjunk visszajelzést