Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


LEAN tréning (a műszakvezetői, művezető képzés opcionális kiegészítőjeként és önálló képzésként is)

LEAN-tréning / LEAN-oktatás
(alapozó LEAN képzés / bevezető LEAN)

5S -.jpgVan bevezető és van haladó LEAN-képzésünk is. 
Itt a bevezető Lean-oktatás leírása következik. 





Az alapozó LEAN oktatás (akárcsak a haladó) a művezetői / műszakvezető tréningtől függetlenül is kérhető. Van, ahol a LEAN ismerete extrém fontos - és van ahol életbevágó. Olyan munkahely, ahol csak kicsit fontos nincs. 

A LEAN szemléletet, a LEAN-eszközöket, és azt mentalitást, vezetést, amitől a LEAN működHET, muszáj ismernie egy műszakvezetőnek, művezetőnek, bármilyen operatív vezetőnek, szupervisornak, pláne a felső vezetőknek. 



A LEAN-tréning, vagy talán még jobb szó, a LEAN workshop, ugyanakkor egy művezetői, műszakvezető tréning RENDKÍVÜL HASZNOS kiegészítése is. És gyorsan előre bocsátunk valamit, mivel a "kiegészítés", mint szó, talán félreérthető.
Félreérthető annyiban, hogy - legalábbis a tudatalattiban - nem annyira fontos, mint amit kiegészít, vagy az időrendben hátrébb van, mint amit kiegészít.
Műszak- és/vagy művezetők tréningje esetén a LEAN workshopot kvázi "muszáj" a tréning előtt igénybe venni. Tehát ha kér ügyfelünk kiegészítést, akkor a kiegészítés az időben az első. 


Ez az a képzés, amely oktatást nem biztos, hogy megkapott minden leendő vagy gyakorló művezető, műszakvezető, csoportvezető. Ha már "van" a cégnél LEAN, gyakran csak frusztráltan hallják az idegen szavakat. Nem értik. És arra soha nincs idő, hogy valaki elmondja nekik. Vagy ha van idő, akkor a jó szándékú mentor nem tudja átadni a tudását. Plusz legyünk őszinték, gyakran a tudás is felszínes.
Ha kineveznek valakit - mondjuk műszakvezetőnek - boldog. Egyrészt rangot jelent, másrészt - mondjuk, de ez cégenként változó - 50.000 Ft-os vezetői pótlékkal jár. De! A műszakvezetők több mint a fele az első éven belül vagy felmond vagy visszakéri magát az eredeti helyére, hiszen nem tudják, vagy soha nem gyakorolták, hogy nekik mit is kéne csinálni a - mondjuk - 15 perces blitz értekezlet során.
Ha a jó szakmunkást (csak úgy) kinevezik műszakvezetőnek (de nem kap hozzá felkészítő tréninget), akkor az ő műszakkezdése is - jó esetben - kábé olyan lesz, mint a főnöké volt. Az meg olyan volt, mint az ő főnökéé volt. De, hogy miért, mit, milyen sorrendben hogyan kell megbeszélni, azt senki nem tanította meg neki.

Aztán. Székesfehérvári termelőüzemben fogadott már minket olyan, hogy voltak ugyan white boardok, de senki nem használta. 
És attól a mérhetetlenül bölcs megállapítástól indultunk, hogy "***** nagy baj, ha a falról kell leolvasni a baleseteket vagy onnan vesszük észre, hogy selejtes a ......".
Vagy a vizuális menedzsment kapcsán egy másik gyöngyszem: 
"Rajzolgattunk mi már az oviban eleget!" (Innen szép nyerni)


sqdcp.pngAmikor megkérdezzük a műszakvezetőket, hogy mit jelent a 6 sigma, hogy mi a lean, hogy MI az 5S, a többségük nem tud válaszolni. Van aki érzi, de mivel képtelen szavakba önteni, hogyan tudná átadni a kollégáknak? És persze a multi cégek, a szofisztikált hazai KKV-éknál, az 5 szót ismerik, persze otthon lomtalanítanak, persze otthon a garázsukban mindennek van helye, de ha csinálják (jó eset) és ha jól csinálják (ritka), akkor sem jószántukból, hanem mert kötelező. 
 


 

Most akciófilmesre vesszük.... 2020. január, valahol Budapesten. Iparágában világelső multinacionális vállalat hipermodern magyarországi gyára. Reggel 8 óra. Értekezlet. 
Bent van több, mint 20 termelésirányító, műszak- és művezető.
Minden áldott reggel - ahogyan a tévében jön az időjárás-jelentés - rátérnek a fontos mutatószámokra. A mutatószámokat a falra vetítve látja mindenki. A mutatók excel cellákban lévő számok. Akkor happy a csapat, ha a cella zöld. A cella akkor vált zöldre, ha egy bizonyos 
küszöbérték felett van az OEE.

Aki egész életében tanít, fényévekről érzi az alibit, felismeri a mellébeszélést.
Mi egy másik tréning előkészítése apropóján voltunk bent, de kigyulladt a riasztó fény. Udvariasan megkérdeztünk az értekezlet után néhány senior kollégát, beleértve olyan középvezetőt, aki alatt 60 ember dolgozik! Buckle your seatbelt. Az OEE-számmal 2-5-10-15 éve, naponta dolgozó kollégák közül senki nem tudta, hogy az OEE mit JELENT, mi befolyásolja(!). 
(Azt hitték, hogy az OEE akkor jó, ha MEGY A GÉP! Ami önmagában helyes. Ugyanis az OEE egy szorzat. És a három szorzó egyike valóban arról szól, hogy ne álljon a masina. De. De a szorzatot a működtetés sebessége, és a hibátlan termékek aránya is befolyásolja.)
A lean képzésen a frontvonalbeli vezetőket megtanítjuk értelmesen dolgozni. Megismerik a  veszteségek kerülésének igényét, a LEAN szemléletét, eszközrendszerét. Nem mellesleg megtanítjuk annak a nyelvnek a jelentését, amely nyelv szavai lehet, hogy már nap mint nap repkednek a fejük felett, de nem értik. Honnan értenék, amikor nem tanították meg nekik? Példa. Ha a művezető, csoportvezető, műszakvezető kollégákat átjárja a Gemba (japánul genba, az angolban lett gemba) séta értelme, akkor ezen LEAN-képzést / LEAN-workshopot követő tréningen szívesen tanulják meg a Gemba-séta kérdezéstechnikáját. Ami nagyon nagy szó, mivel őrülten fontos, de a legtöbb helyen lájtosan vagy nyíltan szabotálják. Ha a tréningen résztvevő kollégák is feladták, akkor rájönnek, hogy nem a sétával van baj, hanem azzal, ahogyan csinálták. A LEAN-workshopot követő tréningen pedig gyakorolják, gyakorolják, gyakorolják, tréningezzük nekik az elméleti ismeretek használatát, a HOGYAN-t). És persze egy fecske nem csinál nyarat, a világ legjobb trénere sem tud csodát tenni, ha már a kiválasztás nem volt szerencsés. Ha a cégnél olyan munkatársak vannak, akik kevésbé érdeklődőek, mint egy polip (bocs), akkor nem könnyű a dolgunk. Magyarország egyik kivételesen sikeres üzletembere egy 2006-os MINI MBA oktatásunk előadójaként a dolgozók egy részét (nem áruljuk el milyen részét) "droidnak" titulálta. Keménynek tűnt. Az előadása után mindenki méltatlankodva sopánkodott. Tegye az ezen sorokat olvasó HR-es kolléga a szívére a kezét: hány olyan közép- és felsővezető van a cégnél, aki elég ÉRDEKLŐDŐ, elég MOTIVÁLT ahhoz, hogy tudja saját cégük utolsó éves adózott eredményét? Egy magyarországon lévő multi hány középvezetője tudja a koreai, amerikai, német stb. anyacég CEO-jának a nevét? Nem műszakvezetői, nem művezetői, hanem felsővezetői tréningen meg szoktuk kérdezni, hogy mennyi a cég részvényeinek árfolyama. Mit gondol hányan tudják? És amikor (papíron) közgazdász vezetők erre kuncogva válaszolják, hogy "Na most megfogtál", akkor veszünk egy mély lélegzetet - és innen indulunk. 

 

 

A LEAN-tréning (lean workshop) tematikája
Amit a menedzsmentről tudni kell; és a termelékenység fejlesztése

  • Rövid vezetéselmélet
  • A menedzser, a vezető és a coach
  • Klasszikus menedzsment
  • termelékenység jelentése és mérése
  • A termelésirányító, mint a termelékenység-javítás motorja
  • A termelékenység fejlesztésének módszerei
  • Hagyományos gyártás vs. LEAN
  • A vevő és a hozzáadott érték
  • A LEAN-alapelvek, Toyota Production System és Ohno-circle


A termelékeny munkakörnyezet kialakítása, benne a folyamatos fejlesztés (Kai + Zen)

  • Vizuális menedzsment, a táblák és a munkautasítás
  • Érték
  • Értékáram 
  • 7+1 Muda
    • Túltermelés
    • Hibás termékek gyártása, selejt, rework
    • Anyagmozgatás
    • Készlet
    • Felesleges tevékenységek
    • Késés/várakozás
    • Felesleges műveletek
    • Ki nem használt képességek
  • Mura
  • Muri
  • Veszteségcsökkentés
    • "5S", ill. "6S"
    • Kaizen (Kai + Zen)
    • Pull és kanban
    •  JIT
    • Flow, Heijunka
    • Mozdulatelemzés


Hibamentes működés, minőség, minőségfejlesztés

  • 6 sigma
  • FMEA
  • Jidoka
  • TMP
  • Andon
  • PQCDSM
  • PDCA / PDSA
  • Poka-Yoke
  • Statisztikai alapismeretek
  • Gemba / Genchi gembutsu, a javítási Kata
    • ​​Észlelési torzulások, szelektív észlelés
    • Hogy csináld jól


Problémamegoldás a gyakorlatban, kipróbáljuk az eszközöket, nagyképűnek tűnik, de a tudományos gondolkodás elveivel közelítünk a gyakorlati problémák megoldása felé

  • Problémamegoldási módszerek
  • Veszteségcsökkentési módszerek
  • A tudományos gondolkodás

Opcionális lean vizsga